Wednesday, July 17, 2013

Umrah Pengabdian Diri - Madinah -

Bismillahhirrahmannirrahim..

Assalamualaikum...

Rasulullah SAW bersabda...
" Mengerjakan satu ibadat umrah dan diikuti pula satu ibadat umrah yg lain, menghapuskan dosa di antara keduanya". ( Hadis riwayat Albukhari dan Muslim )

" Berjalanlah di (muka) bumi, maka perhatikanlah bagaimana Allah menciptakan (manusia) dari permulaannya kemudian Allah menjadikannya sekali lagi. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu".

Sebenarnya aku berasa takut dan berhati hati yg amat sangat untuk menulis entri kali ini. Aku bermohon agar dijauhkan dari rasa riak dan takbur. Berkali kali aku berdoa sebelum memulakan entri kali ini. Kerana entri kali ini berkaitan umrah yg baru baru ini sempat aku dan mak lakukan bersama sama, Alhamdulillah. Bila menulis bab agama, aku amat takut, takut tersilap fakta, takut timbulnya riak...Ya Allah jauhkanlah.. aku risau apa tanggapan pembaca yg membaca entri pasal umrah ni. Permudahkanlah amin..

Alhamdulillah tarikh 17 Jun 2013 hingga 29 Jun 2013 amat bermakna buatku. Aku, mak, pak teh makteh, maksu paksu dan abang Awi menjadi tetamu Allah. 17 Jun kami semua berkumpul di KLIA dan berlepas jam 3 petang menaiki pesawat Saudi Airlines menuju ke Madinah. Kami mengikuti pakej Wira Saujana Travel & Tours.

Beberapa bulan sebelum berangkat, aku dan mak mempersiapkan diri dengan ilmu untuk ke sana. Niat perlu dibetulkan. Pergi untuk beribadah, untuk mencari keredhaan Allah. Sejujurnya aku mengaku, perasaan takut yg amat sangat. Ye lah nak pergi ke tempat suci. Macam macam cerita aku dengar. Allah uji. Aku takut jika Allah uji aku disana. Rasa takut memikirkan dosa yg berkandaq selama aku hidup di dunia ni. Rasa diri ni kotor hina sangat. Layakkah aku menjadi tetamu Allah? Apakah ujian yg menanti aku disana? Akan terbuka kah aibku disana nanti? Ya Allah... beberapa bulan sebelum berangkat, sekerap mungkin aku cuba buat solat Taubat. Mohon diampunkan dosa dosa dan dipermudahkan segala urusan disana nanti.

Semakin dekat tarikh untuk berangkat hati ni semakin berbelah bahagi. Ada rasa suka, ada rasa sayu, dan ada juga terdetik tak nak pergi. Lagi dekat menghitung hari hati makin rasa sayu. Macam nampak bayangan Kaabah. Terasa seolah olah Kaabah melambai melambai Subhanallah. Makin kerap sebelum tidur aku lakukan solat Taubat. Merendahkan diri pada Yang Esa.

Alhamdulillah penerbangan kami selama 8 jam berjalan lancar. Sempat transit di Riyadh sebentar. Sampai di Madinah pun dah malam. Setibanya di Lapangan Terbang Medinah, kami dan para jemaah yg lain disambut oleh wakil ajen dan dibawa ke hotel dengan menaiki bas dan seterusnya mendaftar masuk di Anwar Al Madinah Movenpick Hotel. Subhanallah terasa ketenangan yg sukar digambarkan setelah menjejakkan kaki dibumi Madinah. Alhamdulillah tempat penginapan kami dengan 
Masjid Nabawi hanya berjarak 20 meter, dekat sangat.


No comments:

Post a Comment