Sunday, March 10, 2013

Jatuh

Assalamualaikum & hiii

Jatuh...ni bukan lagu Adam Jatuh tu ye ni pasal cerita aku yg dari kecik sampai besau asyik jatuh dalam air je. Orang tua tua cakap kalau selalu jatuh dalam air tu sebab masa baby dulu tali pusat tu jatuh dalam air. Betul ke tu? aku rasa tu hanya pandangan @ pantang larang orang tua dulu dulu yg agak susa aku nak percayaikut logik akal. Senang cakap, lebih baik kita orang Islam percaya kepada qada qadar Allah kan. Itu lebih afdal..

Ok ini merupakan cerita demi cerita rentetan pengalaman aku jatuh dalam air.

1. Masa darjah 1
di pagi yg hening burung berkicauan....ayat skema lak. ok pagi tu aku macam biasa kalau pergi sekolah mesti awal. Sebab pe? sebab mak aku adalah seorang mak yg sangat TEGAS & GARANG ye tuan tuan & puan puan sekalian. Bila sampai awa kat sekolah, alah budak kecik mesti nak main kan. So aku denfan kawan kawan sekelas aku pergi main kat kolam ikan belakang kelas kami. Besar jugak keluasan kolam tu. Tapi kolam ni jangan dicuci oleh tukang kebun sekolah maka airnya sangatlah hijauuuuu & bushukksss.

Sedang aku leka bermain tepi kolam tu tetiba ada plak sorang budak lelaki ni dia tangkap berudu ( anak katak ye pada siapa yg tak tahu apa itu berudu ) sekali dia lempar kat aku berudu berudu itew. Posisi aku ketika itu ialah aku berdiri betul betul di tepi kolam ikan itu dengan kedudukan kolam itu dibelakang kakiku. Aku ni memang jenis geli geleman, apa lagi aku tak dapat kawal terus dusssshhhhhh aku jatuh dalam kolam ikan yg berwarna hijau dan bushukkss itew. 

Aku tenggelam terus dalam kolam. Aku tak pandai berenang. Tiba tiba aku timbul kemudian aku tengok kat tepi tebing tu dah ramai yg kerumun. Bising diaorang cakap "ada budak jatuh kolam!!".  Aku yg masih kat dalam kolam tu dah tercungap cungap. Ada sorang abg ni pengawas. Time tu dia darjah 6 aku pula darjah 1. Abg ni tolong tarik aku ke atas. Kiranya dia ni my hero lahhh..hihi. Tapikan lepas sekolah aku tak pernah jumpa abg ni sampai sekarang. 

Aku dibawa ke bilik sakit. Arwah cikgu Aminah tolong salinkan baju aku yg lencun tu. Aku terpaksa pakai kain pelikat dan tshirt pagoda untuk hari itu. Udah le pagi tu ada exam Bahasa Inggeris.. Hurmmmm memang mula mula aku nangis nak balik nak balik tapi cikgu Aminah ni pandai pujuk. Aku pun tunggu sampai habis waktu sekolah.

2. Jatuh kolam di kem Sri Impian Relau
Citer ni pulak time aku form 6. Aku bendahari pengawas sekolah. Dipendekkan cerita, kami pengawas anjurkan kem motivasi kat Kem Sri Impian Relau. First day masuk kami semua ditakutkan oleh abg abg fasilitator yg sesiapa yg melakukan kesalahan akan didenda dalam kolam tu. Saiz kolam tu agak besar. Kat kolam ni diaorg buat ektibiti berkayak. Masa tu semua takut termasuk aku sebab kami dok bayang kolam tu mesti dalam dan ada macam macam lahh.

Petang tu lepas minum petang, aku dengan kawan lawan aku ni pergi lah sembang dengan abg fasi kat tepi kolam tadi. Abg tu dok dalam kayak tu. Kami dok kat tebing je. Pastu sekali tu abg tu ajak jom try kayak. Kedudukan kolam tu tepi tempat makan. So budak budak lain yg join kem tu memang nampak kami. Aku pun nak try lah. Aku memang suka berkayak sebab dulu pernah berkayak kat Pantai Merdeka besttt sangat. 

Pastu aku langkah la dari tebing menuju ke kayak. Nak pergi ke kayak yg aku nak naik tu aku perlu lalu @ langkah kayak yg abg tu duduk. Abg tu dah cakap, 5ruz hang kena pijak kayak abg dulu baru hang pergi ke kayak tu okey.. aku angguk je tanda paham. Sekali aku langkah lepas. Tapi time aku pijak kayak abg tu dan kaki aku nak melangkah ke kayak yg satu lagi tiba tiba kayak tu bergerak. Posisi aku time tu, kaki kanan atas kayak abg tu. Kaki kiri kat kayak satu lagi. Kayak tu bergerak dan terpisah agak jauh aku time tu dah terkangkang dah. Dah tak tahan dah aku tiba tiba jatuh ke dalam kolam tu sambil menjerit sekuat hati. Aku takut & trauma teringat pengalaman aku jatuh dalam kolam ikan dulu. Tapi sekali jatuh aku bangun tengok larhhhhhhh cetek je kolam tu hahahahaha. Paras punggung je air dia. Cehhhhhh rosak program abg abg fasi nak takutkan kami ye hihi. Abg tu cakap " laaaaaaaa hang dah pecah rahsia laaa adoiiii".

3. Pengalaman jatuh dalam periuk beridi bihun
yg ni aku dah citer kat entri sebelum ni. So korang boleh korek korek ye. cari tajuk Bihun Perasa Nurul Fairuz.

No comments:

Post a Comment