Thursday, October 31, 2013

Umrah -part 7- Makkah Clock Royal Tower

Assalamualaikum.

Makkah Clock Royal Tower (Menara Jam Diraja Makkah ) atau dikenali sebagai Abraj Al-Bait. Inilah antara sebab entri pasal umrah aku lambat dihabiskan. Ada perkara yg aku perlu lakukan carian di Internet kerana ada perkara melibatkan fakta. Bila dah jumpa fakta, aku perlu salin sebagai nota kasar dalam buku peribadi aku. Kemudian bila aku dah puas hati baru aku buat rangka macam esei masa sekolah sekolah dulu. Kemudian baru aku taip sebagai entri..

Sebagai rakyat Malaysia, aku berbangga melihat struktur menara jam tersebut tersergam indah hasil tangan jurutera tempatan yg berkhidmat dengan syarikat Jerman, Namanya Wan Nazri Wan Aria. Banggakan....
Melalui pencarian aku, ada 14 tenaga pakar dari Premier Composite Technology yg membabitkan kumpulan anak muda Malaysia untuk memasang jam gergasi itu! aku juga menemui fakta bahawa jam Makkah ini disasarkan menjadi ' Pusat Masa Makkah ' iaitu pangkalan Coordinated Universal Time "T-U-C " dan penunjuk jam terkemuka dunia!...


 Menara Jam waktu siang. Mempunyai ketinggian 601 meter ,Menara Abraj 
Al-Bait adalah menara jam tertinggi dan terbesar di dunia, selain mengalahkan struktur menara jam lain di seluruh dunia seperti Menara Jam Palace of Culture and Science di Warsaw, Poland, Menara Jam
The Big Ben di London dan Menara Jam Ann-Bradley di Milwaukee, Amerika Syarikat.



 Menara Jam waktu malam.


No comments:

Post a Comment