Sunday, November 3, 2013

Umrah -Mulut dan Hati Jangan Jahat-

Assalamualaikum.

Banyak kali dah dengar cerita orang balik dari Makkah, akan pesan, kat sana mulut kena jaga,hati kena jaga. Tapi aku tetap terbabas.

Perkara ni berlaku semasa di Makkah. Macam biasa kami akan pergi ke dewan makan untuk makan. Menu tengahari tu daging kibas. Aku ambil nasi dan lauk macam biasa. Duduk di meja biasa.

Suapan pertama, aku dah terbau sesuatu yg tak enak. Tapi aku diamkan. Suapan kedua juga begitu. Ada bau kat daging kibas tu. Kemudian terdetik dalam hati aku, HANYA DI DALAM HATI, maknanya hanya aku dan Allah saja yg tahu, "awat daging ni berbau? tak sedapla " . Aku tak cakap dengan sesiapa. Hanya kata kata di dalam hati.

Aku makan sikit sahaja, sedangkan aku tengok orang lain  bukan main sedap lagi. Dah habis makan, naik atas masuk dalam bilik hotel berehat. Aktiviti beribadat diteruskan seperti biasa.

Kemudian tiba waktu makan malam, bila aku nak makan sahaja, baru suapan pertama, aku dah terbau bau yg tak enak. Sudukan pula sayur, bila nak masuk dalam mulut, tetap ada bau. Aku dah rasa ada yg tak kena. Aku tanya mak, sedap tak?  Mak cakap sedap.

Ketika itu, baru aku teringat yg aku ada kata lauk tak sedap dan berbau di dalam hati. Astarfirullahalazim.. ampunkan aku Ya Allah. Aku beristighfar banyak kali. Jahat betul hati. Walaupun tanpa lafaz dari mulut, tetapi Allah tetap tahu.

Keesokkannya, ketika sarapan pagi, Alhamdulillah aku sudah dapat nikmati makanan seperti biasa. Sedap.

Betul cerita cerita orang yg balik dari Makkah, mulut hati perlakuan kena jaga sebaik mungkin ketika di sana. Orang lain tak tahu tapi Allah tetap tahu perbuatan setiap hambaNya. 

Astaghfirullah.. aku mohon keampunanmu. 


 Roti yg mabelesss tersangat sangat sedap ketika di Movenpick Hotel 
Madinah. Sampai sekarang aku rindu rasa roti yg sangat sedap ni. 
Ada di sini tetapi tahap sedap tak sampai tahap kesedapan di sana.


3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi in shaa Allah banyak2 berdoa nnti boleh pergi.. Labuan bukan kampung hang ke Suraya?

      Delete
  2. Informasi yang sangat menarik sekali Semoga dengan tulisan ini bisa menginspirasi dan memberikan informasi yang terbaik buat teman teman pembaca, salam kenal dari kami
    Buat yang sedang mencari Biro Umroh Solo yang amanah dan terpercaya bisa kontak kami, atau sedang mencari Paket Umroh Solo Semptember 2019 atau bahkan untuk
    Paket Umroh Solo Oktober 2019 dan juga untuk
    Paket Umroh Solo November 2019 kami juga sudah merencanakan untuk anda Terima Kasih

    ReplyDelete