Monday, November 4, 2013

Umrah -Tawaf-

Assalamualaikum..

Untuk mengerjakan tawaf, perlu patuhi lapan syarat sah tawaf serta beberapa amalan sunat yg berkaitan. Lapan syarat sah tawaf ialah :-

1)   Dimulakan tawaf dari penjuru Hajar Aswad
2)   Menutup aurat
3)   Suci daripada najis.
4)   Suci daripada hadas kecil dan hadas besar
5)   Berjalan ke hadapan dengan menjadikan Kaabah sentiasa berbetulan dengan bahu kiri
6)   Dalam kawasan tawaf (luar Kaabah dan di dalam Masjidil Haram )
7)   Tujuan tidak teralih kepada selain tawaf
8)   Cukup 7 kali keliling dengan YAKIN

Pertama kali melakukan tawaf, aku agak 'blur' pada mulanya. Apabila masuk dalam ribuan manusia yg sedang tawaf, mulanya aku jadi lupa hendak baca doa apa, sedangkan sebelum itu, punyalah hafal.Belajar pun banyak kali di rumah makteh. Itulah yg selalu makteh pesan,bila di sana memang akan jadi lupa sekejap , sebab itu makteh pesan tak perlu hafal doa panjang panjang, cukup doa yg ringkas.


                                             

 Ini adalah catatan dan panduan aku sebelum berangkat menunaikan umrah. 
Nota kasar ini aku catatkan semasa belajar dengan makteh. Sangat membantu. 
Aku bawa buku catatan ini bersama sehingga ke sana. Bila ada kelapangan, aku akan buka dan buat ulang kaji untuk mengingati kembali apa yg telah aku pelajari.




 Ini adalah buku Panduan Ringkas Ibadat Umrah dan Ziarah yg dibekalkan oleh Wira Saujana Travel and 
Tours. Juga membantu proses umrah kerana doa doa di dalamnya ringkas dan isi panduannya ringkas dan senang faham.



No comments:

Post a Comment