Wednesday, January 30, 2013

Bandung - Jakarta to Bandung -

Assalamualaikum

Sambungan cerita ke Bandung. Ceeewaaahh ayat tak leh blah hihi. Aku dah buntu tak tau nak mulakan dengan ayat apa. Ok tak yah melalut banyak sangat. Entry yg lepas aku cerita tentang pengalaman NGERI aku, mak, paksu dan maksu aku dengan imigresen Indonesia yg teramatlah SOMBONG & tak MESRA ALAM tu..kali ini aku nak cerita yg baik baik je.

Setibanya kami di Sokaerno Hatta Airport Jakarta, kami menunggu rakan pak supir seperti yg telah dijanjikan. Lama juga lah kami tunggu. Lebih kurang setengah jam. Paksu aku telefon abg ijal iaitu pak supir yg telah menunggu kami di Bandung. Abg ijal cakap kawan dia dah sampai di airport. Kami ni tak berani nak jalan jauh sebab takut ulat ulat teksi tersangatlah ramai mengerumuni kami. Yg bestnye macam tau tau je kami nak ke Bandung. Ayat mereka " mau ke Bandung ya bu? bole aje dihantirin malam2 begini " aku mak paksu dan maksu memaniskan muka sebaik mungkin sambil berkata " terima kasih ya pak, kami sudah ada rakan yg menunggu " hahaha ayat Indon pertama aku yg terkeluar.

Kebetulan kan waktu kami pergi ke sana, heboh Jakarta banjir. Bas malam malam memang tak ada. Cuma ada teksi Bluebird saja. Kami dah call pak supir awal awal dari Malaysia lagi untuk tahu perkembangan banjir disana. Pak supir dah bagitahu ok tak de masalah. Banjir cuma di kawasan rendah sahaja. Ok tunggu punya tunggu punya tunggu, baru la kami terjumpa dengan pak supir yg akan bawa kami ke Bandung. Waduh waduh rupanya pak supir tu berada sebelah aku je. Macam mana aku nak tahu sebab tak pernah jumpa kan. Memang tangkas pak supir buat kerja. Cepat cepat dia tolong angkat beg kami lalu dimasukkan ke dalam kereta. Kat sini familiar dengan Toyota Avanza. Berlambak lambak atas jalan Toyota Avanza. Setelah diadjust beg dan kami berempat muat juga masuk ke dalam Toyota Avanza tu. Mula mula macam tak muat je. Pandai pak supir adjust ye.

Kami bergerak meninggalkan airport pada jam 1 pagi. Ikut highway. Tengah malam buta jadi jalan tak macep ( jam ). Perjalanan kami lancar aje pada mulanya. Berhenti makan di Rest Area KM 57. Aku dah tak ingat nak snap gambar kat situ sebab perut rasa lapar sangat. Kami order Soto. Pak supir yg bernama Budi pun kami ajak sekali makan. Pada mulanya nampak dia tersipu sipu malu. Malu kucing la konon. Lepas tu dia ok. Dah tak malu. Aku perasan yg adat orang Indonesia ni kalau masuk je restoran, mereka akan hidangkan air teh panas tanpa gula untuk pelanggan.Kira adat mereka la kan.

Selesai makan, buang hajat hihi, kami meneruskan perjalanan ke Bandung. Baru bergerak dalam 10 minit kami diduga buat pertama kali di bumi Indonesia. Tayar kereta pancit!!!!. tayar belakang pulak tu. Terlebih muatan ke? Tapi aku memang tabik spring la kat Pak Budi, dia memang hormat kami sebagai pelancong. Dia faham kami penat, mengantuk. Pak Budi suruh kami duduk dalam kereta sementara menunggu dia menukar tayar...gila weiiii berat aku, mak, paksu, maksu, beg kami lagi, tak terjet kereta kot. Tak pe kami semua tunggu di tepi highway walaupun mata mengantuk ya amat...dah pukul 2 pagi masa tu...setelah setengah jam menunggu Pak Budi tukar tayar, akhirnya kami teruskan perjalanan ke Bandung dengan selamat.

Tepat jam 4 pagi kami sampai di Bandung!!!!! Tak excited sangat sebab masing masing keletihan. Lagipun malam bukan nampak apa apa pun. Di Bandung kami menukar kereta Toyota Avanza jugak tapi kepunyaan Abg Ijal ( pak supir ) yg akan bawa kami jalan jalan sekitar Bandung selama 5 hari 4 malam kami di sana. First impression aku kat abg ijal, dia ni memang kelakar orangnya. Kuat mengusik aku. Hilang mengantuk aku bila sembang dengan dia. Setelah selesai bayar kepada Pak Budi kami meneruskan perjalanan ke Ariandri Boutique Guesthouse.

Kawasan hotel kami terletak dalam kawasan perumahan orang orang kaya Bandung. Bukan di jalan besar. Best sangat sebab sunyi dan santai je. Allah permudahkan perjalanan kami, nak tau malam pertama kami tak dikenakan sebarang bayaran oleh pihak hotel. Malam tu kami tidur free,breakfast pagi pun free. Owner hotel cakap kesian kat kami sebab sampai dah lewat pukul 4 pagi !!! Kalau hotel lain memang akan dicharge kan...alhamdulillah rezeki pertama di Bandung. Abg Ijal yg bagitahu aku owner tak kenakan bayaran kat kami. Orang Malaysia ada jugak yg menginap disini. Ramai jugak la. Hotel ni ada 20 bilik.

1 comment:

PAKET MURAH LEMBANG AREA : RP 500.000 / 167 RM
    > PLUS BBM / MINYAK
    > PLUS PARKING TAX
    > DALAM KOTA + LEMBANG AREA ( FLOATING MARKET, SARI ATER, TANGKUBAN PERAHU)
    > TIDAK TERMASUK TIKET MASUK WISATA

PAKET MURAH CIWIDEY/GARUT : RP 700.000 / 213 RM
    INCLUDE:
    > 24 HOURS CAR USAGE ( TOYOTA Avanza)
    > PLUS BBM/ MINYAK
    > PLUS PARKING TAX
    > DALAM KOTA + CIWIDEY ( KEBUN STRAWBERRY )
    > TIDAK TERMASUK TIKET MASUK WISATA

NEED HOME STAY

NEW PAKET CARS + HOMESTAY = RP 900.000 NETT
    INCLUDE :
    > STAY FOR 2D/1N HOUSE IN PESONA BALI RESIDENCE ONLY 5 MINUTES FROM TOLL GATE BUAH BATU