Tuesday, January 8, 2013

Kesilapan Sebutan

Assalamualaikum

Ini entry kedua aku untuk harini. Kesilapan sebutan. Kenapa aku nak tulis pasal ni? Sebabnya aku dengan penuh jujur dan ikhlas mengaku, yang aku ni dulu dulu sangat sangatla bodoh bab sebutan in english ni. Cuma bila dah naik form 6 ada Muet baru aku bole lah bangga sikit je pun dapatla band 3 dalam exam Muet. Tak de la hebat mana pun English aku.

Tapi aku memang minat subjek English start form 3 sebab time tu aku mempunyai guru yg sangat baik. Aku paling sayang teacher Norhayati Adam. Cara dia mengajar English memang aku suka gila. So sad sekarang aku dah lost contact dengan dia. Dulu kami selalu email. Tapi sejak berlaku peristiwa yg tak baik dalam hidup aku, terus kami lost contact..teacher where are you? miss you so so so much.

Ok berbalik kepada tajuk entry aku ni, aku berani potong jari korang pun mesti ada yg pernah tersilap sebutan in english. Tak yah nak hipokrit laaa kan..
Ini antara perkataan yg aku pernah tersalah sebutan.

1. Exam
* aku punya sebutan time aku standard 3 ialah Eeqamm. Exam jadi eeqamm bila aku sebut. Aku tersedar yg sebutan aku salah bila ada cikgu cakap, ok saya harap kamu semua dapat buat dengan baik EXAM esok. 
oohhh no bodohnye engko Nurul Fairuz

2. ISLAND
* aku punya sebutan is lan. Aku sebut sebijik ejaan melayu utk ISLAND.

3. RIB EYE
* hahaha yg ni aku jamin ramai yg salah sebut time nak order ribeye steak kan.. Sebutan aku sebijik aku eja ribeye, padahal rib eye.. mengong betul ko Nurul Fairuz buat malu jerkk. 

at least aku admit aku pernah salah sebut. Lagi satu tentang singkatan macam OMG, XOXO.
Dulu aku tak tau apa kebenda xoxo tu..rupanya hug and kiss. Omg tu rupanya oh my god. Ada lagi ke singkatan singkatan ni yg aku tak tau??? Hulu bebenar ko Nurul Fairuz. Alaaa mesti ada orang yg sama macam aku, tak tau makna tapi sebab tak nak nampak kolog guna jugak la xoxo, omg ni. Kalau kena gaya dan tempat ok lah...kalau salah tak ke malu.

Aku pernah jumpa sorang adik ni. PASTE in english dia suka sangat sebut PAS TE. Berapa kali aku kuatkan suara aku kat dia bila aku sebut PASTE konon nak bagi dia perasan yg dia sebut tu salah. Tapi dia dok tak paham paham jugak. Kang tegur depan depan jujur dan ikhlas, sentaappp pulokk...

Terima kasih baca entry nii

2 comments:

  1. takpe, sekarang dah ok kan...


    salam, tengs drop by my blog n following mine, saya follow sini balik yer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi aah dalam hidup ni sampai mati pun kita still belajar kan?

      Wslm, sama sama. Tenkiu jugak sebb sudi follow saya jgak.. :-)

      Delete