Sunday, January 6, 2013

Red Velvet

22
Assalamualaikum...
Semalam aku tergedik gediks nak buat red velvet kek. Rasa macam dah ada kat lidah kek tu. hihi mengalahkan perempuan mengidam. Padahal dah pukul 9.30 mlm baru nak start buat. Tapi tak jadi masalah sebab barang2 semua dah ada..

Cubaan pertama aku buat tak jadi. Kek jadi bantat gula naik atas bergenang. Memang tak de rupa kek. Tak puas hati dengan cubaan pertama maka semalam aku buat lagi dan syukur alhamdulillah jadi. Kredit to ija my bestfriend sebab kasi resepi. aku naik pening search tenet banyak sangat versi red velvet.

Ini resepi dari mybestfriend.
Bahan bahannya :-
4 biji telur
250gm  buttercup
3 cwn tepung naik sendiri ( aku guna tepung gndum je )
2 sb serbuk koko
2 cwn gula castor ( aku sukat tak penuh sangat sebab x suka manis )
4 sb pewarna merah
1 cwn buttermilk
1 s.teh baking powder
* kalau tiada buttermilk - 1 cwn susu segar + 1sudu makan cuka biarkan selama 10 minit sebelum guna

cara2 membuatnya :-
1.  panaskan oven ke 180. Lenserkan loyang 9 inci dengan shortening ketepikan.
2. ayak bahan kering menjadi satu bahagian. ketepikan.
3. pukul mentega dan gula hingga gebu. masukkan telur satu persatu.
4.dalam mangkuk buttermilk campurkan pewarna merah.
5. kemudian masukkan tepung dan buttermilk berselang seli hingga habis, pukul hingga kembang
6. larutkan baking powder dengan  cuka lalu masukkan ke dlm adunan kek kaup baljkkzn hingga sebati.
7. masukkan adunan ke dalam loyang kek dan bakar.

topping:-
250gm cream cheese ( suhu bilik )
250gm mascarpone cheese
1 sudu teh esenvanilla
115 gm gula aising - ayakkan ( aku guna 100gm je tak nak manis )
360ml whipping cream ( aku guna brand anchor )

* putar cream cheese dan mascarpone cheese hingga gebu. masukkan icing sugar dan esen vanilla pukul hingga sebati. masukkan whipping cream sedikit demi sedikit. pukul laju hingga adunan bertanduk.

* pastikan kek sejuk baru diletakkan topping

* selamat mencuba. gagal sekali bukan gagal selamanya..

No comments:

Post a Comment