Monday, January 7, 2013

sambungan Tips Sedapkan Masakan

* maaf ye tersambung2 pulak..

4. Masak jangan HALAI BALAI je
* apa tu halai balai? ni perkataan org penang. Kira macam ikut suka mak bapak dia je, haaa lebih kurang la. Aku org penang tak pandai nak translate jadi KL maa. Ni spesis masak halai balai ni jenis hang nak makan tak mau makan sudah..masak kira nak cepat siap je. Tentang rasa masakan dia tak ambil port dah. Adaaa spesis macam ni yg aku jumpa. Lepas tu bila anak2 tak nak makan masakan dia, bila anak puji masakan org lain sedap, bila suami puji masakan perempuan lsin sedap haaaaa mula lah dia nak meroyan sakan.. 

5. Masak ikut sukatan ( ini special utk kek )
* aku tak pakar bab2 kek ni. Tapi alhamdulillah kadang2 buat jadi. Kek kan sensitif. Kang terlebih baking ke pe nahhh melimbun jadi kek gunung berapi pulookkk. Jadi ikutlah sukatan betul2 jangan dok buat pandai buat sukatan sendiri part kek ni.

Hurrrm rasanya itu je lah tips nak sedapkan masakan. Alaaa tak susah pun memasak ni. Pada aku memasak adalah seni. Aku ingat lagi kata2 chef Bakhtiar kat aku waktu aku keje di hotel dulu, Fairuz kalau hang nak masakan hg ramai terima dan puji sedap, apa pun sebelum memasak bahkan bukan sebelum memasak, masa nak siang ikan ayam pun kena mulakan dengan bismillah dan masaklah dengan ikhlas. Insyaallah orang akan suka apa yg hg masak. Dan aku ingat lagi dia cakap, saya nampak hang ada bakat dalam bidang masakan ni. Tengok gaya hang pun saya dah tau hang ada bakat dan bole pergi jauh dalam bidang ni... Insyaallah chef, akan aku ingati setiap petua dan ilmu yg chef peturunkan pada aku.

* jangan ada yg kedekut ilmu, kedekut nak bagi resepi sebab takut orang yg dapat resepi tu akan masak lebih sedap dari kita sebab TIAP2 MANUSIA NI LAIN, JADI TAK SEMESTINYA RESEPI SAMA, RASA PUN AKAN SAMA. Percays tak apa yg saya katakan ni? kalau tak, tak de lah sesetengah suami akan cakap ' kari awak tak sama rasa dengan kari mak saya '. Isteri mana sama dengan mak kan. 

1 comment:

  1. Mohon share dengan pengguna www.bieshoppe.com.my TQ admin

    ReplyDelete