Tuesday, January 29, 2013

Bandung - Sokaerno Hatta Airport -

Assalamualaikum


18hb Jan 2013

Aku, mak, paksu dan maksu menaiki flight Airasia dari Penang Airport ke Jakarta. Flight jam 9 mlm. Perasaan excited yg teramat almaklumlah ini pertama kali aku menjejakkan kaki ke negara orang. Eh! bukan ini kali ke 2. First time pegi Songkhla Thailand. 

Alhamdulillah penerbangan kami lancar. Aku rasa tak payah la aku cerita experience menaiki flight. Now everyone can fly !!!...penerbangan waktu malam maka tak dapatlah aku snap gambar waktu penernangan ke Jakarta. Cuma mak aku je lah rasa gayat masa mula mula flight nak naik ke atas dan waktu fligt nak turun sebab gegarannya kuat jugak.

Kami tiba di Sokaerno Hatta Airport jam 1200malam. Memang kami je yg last di airport. Lengang je almaklumlah dah tengah malam. Waktu di Indonesia lewat sejam dari Malaysia. Turun dari flight kami terus naik bas yg disediakan oleh AirAsia untuk ke terminal ketibaan. Sampaije kami sama sama beratur untuk dicop passport. Tiba giliran aku, Imigresen tegur cakap yg kami dari Malaysia kena isi borang dulu baru boleh cop passport. Borang untuk nyatakan berapa hari kami berada di Bandung, detail peribadi, menginap di hotel mana, tujuan apa pergi ke Bandung. Semasa aku mak paksu maksu  berjalan untuk ke kaunter mengisi borang tu, aku dengar staf airport tu cakap dengan kawan kawannya, " enggak mau nanya..terus terus siihh mau dicopnya passport...apa innn " berdesing telinga aku. Berlagak yg amat. Takpe aku teruskan berjalan ke kaunter untuk isi borang tu. Sambil isi borang tu aku mengadu kat paksu aku tentang apa yg aku dengar tadi. Paksu pun naik geram tapi sabar lagi.

Selesai isi borang kami berempat kembali beratur untuk dicop passport oleh imigresen Indonesia. Nak tau ini yg buat aku hanginnnnn satu badan. Dahla SOMBONG, SENYUM PUN TAKKK, lepas tu mata klip pop klip pop gejil kat aku. Eeeeeeee nasib baik aku kenangkan yg aku berpijak dinegara orang. Memang menyakitkan hati betul. Imigresen yg cop passport aku dan mak, perempuan. Kotla nak tegur Selamat Malam bu ke, nak senyum ke, tak langsung. Sebelum aku bercuti ke Bandung ada juga aku baca blog orang yg pernah ke Bandung. Dan memang aku ada terbaca blog sorang ni citer yg imigresen Indonesia sombong. Dan sekarang aku memang alami betul betul kejadian ni. Memang berbeza dengan tahap disiplin dan keramahan unit beruniform negara kita.

Paksu maksu aku pulaj kena cop dengan imigresen lelaki.

1 comment: