Monday, January 7, 2013

Tips Sedapkan Masakan

Assalamualaikum...


Haaa cik jah, cik nah, cik ti, cik nab dan macam2 cik lagi, kali ni aku nak story pasal tips nak sedapkan masakan korang. Aku bukan nak bangga diri, jauh sekali riak ( ya Allah jauhkanlah ), alhamdulillah tiap kali aku masak especially lauk pauk alhamdulilah ramai yg puji sedap. Tapi kekadang ada jugak yg tak jadinya. Itu maybe mood cek kurang baik. Orang yg merasa masakan aku selalu tanya macam mana masak sedap macam tu? ok kali ni aku bagi tips ye. 

1. Dimulakan dengan bismillahirrahmanirrahim..
* sebagai orang Islam rasanya semus dah tau nak buat apa2 pun kena dimulakan dengan bismillah kan..insyaallah masakan kita akan diberkati Allah, maka yg tak sedap pun jadi sedap.

2. Hati mau IKHLAS maaa
* kalau hati tak ikhlas macam mana masakan nak sedap? masak muka masam priiit, mulut muncung cam itik ( bole sangkut hanger dah ). Rasanya kalau hati tak ikhlas, tak payah masak ayam merah ke pe, goreng ayam pun tak sedap jadinya kan???

3. Masak dengan penuh KASIH SAYANG
* haa part ni kalau yg dah ada suami, anak2, maka masaklah dengan kasih sayang utk orang tersayang. Kita nak bagi orang yg kita sayang makan niii, mestilah masak elok2 kan.

3. Aku masak tak pernah guna Tok Aji
* ni nak citer jujur ikhlas, dalam rumah aku tak pernah beli dan ada ajinomoto. sebabnya kami satu family memang tak boleh makan tok aji. Kalau makan sure cirit birit ( jenis cirit yg tak tahan tu...cruuuut crruuutt dia pulas dalam perut, memang pecut terus masuk bank kecik. Nak kentut pun takuttt, takut tercriiiit ). Aku hairan bila ada yg cakap alaa tak de tok aji mana nak sedap.. akuhairan sehairannya. Sebab aku masak tak de pulak letak tok aji tapi ramai yg puji sedap..alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment